Resultat skapas av människor.
Indea Lärlabb
Utveckla ditt pedagogiska och konsultativa hantverk.
Få dina initiativ att hända.
Kommande programstart: ILL 2024 pågår. Nästa omgång startar 3-4 feb 2025.
Ett processledarprogram för dig som leder utveckling och lärande på arbetsplatsen.
Vill du främja utveckling i det vardagliga arbetet och fördjupa ditt pedagogiska hantverk?
Längtar du efter nya infallsvinklar, teori och metoder?
Längtar du efter en mötesplats med andra för reflektion och färdighetsträning?
Vill du få ökad effekt av de utvecklingsinitiativ du sätter igång?
Sök INDEA Lärlabb. Vi utforskar och skapar förutsättningarna tillsammans.
Syfte
Syfte med programmet är att utifrån verksamhetsbehov stärka din pedagogiska och konsultativa kompetens att genomföra utvecklingsinsatser:
- utöka din metod- och teorilåda i din processledande roll.
- utveckla din förmåga att forma upplägg som främjar verksamhetsnytta och lärande hos dina medarbetare/uppdragsgivare.
- fördjupa din förmåga att genomföra insatser som integreras och tas vidare i din verksamhet.
- att du ges tillfälle till erfarenhetsutbyte och lärande med andra deltagare och oss i programgruppen.
Innehåll
Deltagare och verksamhetsbehov · förutsättningar och mylla · transfer och att få det att hända · olika typer av kunskap · kompetens och hur påverka förståelse · att främja lärande i det vardagliga arbetet · designverkstad – arbete med egna upplägg · olika sätt att jobba – form skapar innehåll · delaktighetsmetodik · aktionsmetoder · att använda ögonblicket · metaforer och bilder · berättelser som kunskapsbärare och verktyg · lärlogg, intervjuer, lärgrupp, handledningsmaterial · systemet, motstånd och makt · intressenter och samverkan för fortsatt arbete · om misslyckande och bättre versioner · att utveckla autonomi och inre motivation · personlig integrering av programmet · vägen vidare (transfer igen).
Pedagogiskt upplägg
Programmet är utformat över ett halvår, vilket ger bra förutsättningar för fördjupning, reflektion och färdighetsintegrering hos dig som deltagare.
Du arbetar med dig själv och ditt sammanhang som utgångspunkt. Du tar du med dig ett utvecklingsbehov/idé du har möjlighet att driva utveckling kring. På så sätt sker en önskad förflyttning under vårt arbete redan från start.
En del i förarbetet inför programmet är att börja identifiera vad utvecklingsbehovet handlar om. Det räcker att du har ett embryo när du startar på programmet (behöver inte vara färdigtänkt). Det kan t ex vara att leda arbetsprocesser, möten och utvecklingsinsatser. T ex hur får vi till ett förändrat arbetssätt? Hur utvärderar vi vad vi lär av vardaglig verksamhet? Hur leder vi samverkansprocesser med olika intressen? Hur får vi till en kulturförflyttning inom vår enhet? Inför uppstarten har du ett samtal med en av oss och någon i din organisation som har ett behov och intresse av den utvecklingsidé du har med dig. Tillsammans utforskar vi förutsättningar, möjligt syfte, viktiga intressenter och önskat resultat.
Programmet innehåller kunskapsmoduler kring transfer och omsättning, förståelse, kompetens, processledning, komplexitet samt makt och motstånd. Du lär dig reflektions- och bearbetningsmetoder som främjar delaktighet och förståelse. För varje metod får du en skriftlig handledning att använda för tillämpning i din organisation. Pedagogik och upplägg innebär att du kommer att kunna relatera processen för programmet, det vi gör i rummet, till hur du själva kan arbeta som processledare.
Du utformar och planerar utvecklingsarbete i din verksamhet som stärker förutsättningarna för att få det att hända. Vi kallar det ”designverkstad” och ”transfer”. Du får möjlighet till färdighetsträning och ”labbande”. Det läggs fokus på dina egna uppdrag för att främja relevans och överförbarhet. Intervjuer med samarbetspartners kring dina förutsättningar och egna påverkansmöjligheter i roll ingår.
En röd tråd för programmet är, utöver arbete med ditt eget utvecklingsbehov, arbete med olika arbetsformer för att främja verksamhetsnytta och lärande: genom samtal (Praktiskt processledarskap), genom görande (Aktionsmetoder) och genom språket (Narrativ pedagogik).
Vi arbetar integrerande, både på programmet och mellan träffarna: Du får möjlighet att samtala om teori kopplat till din verklighet, reflektera över eget görande och stämma av de hemuppgifter som du som deltagare ger dig själv. Du involverar de i ditt sammanhang som du tror kan stödja dig i omsättning och verksamhetsinitiativ.
Vi etablerar lärtrios som ses vid tre tillfällen (IRL eller digitalt) och stödjer varandra kring processledarutmaningar och påbörjande utvecklingsinitativ. Lärtrion träffar också en av oss ur programgruppen mellan modul 2 och 3 för uppföljning av utvecklingsinitiativen. Vi hjälps åt att få det vi önskar att hända.
Programansvarig och fler medverkande
Erica Wright (programansvarig), Master i pedagogik och utbildad Kaospilot, tidigare programansvarig på Stanford Learning Lab, Stanford University.
Alan Wright. Leg. psykolog och psykodramatiker.
Stina Martvall. Leg. psykolog och beteendevetare.
Exempel på litteratur
Gärdenfors, P. (2010), Lusten att förstå, Natur och Kultur
Ohlsson, J. (2024), artiklar, aktionsforskning kopplat till transfer och tidigare Lärlabb
Malmsten, A. (rev upplaga 2019, första upplaga 2008), Eld och vatten,
om processorienterat utvecklingsarbete, INDEA
Sewerin, T. (2024), Försynen tappade en vante, Lava Förlag (ev. läser i sommar J)
Wright, E. (2016), Masteruppsats, Att orientera i snårig terräng. Ledarskap med lärambitioner.
Zinkmark, A. & Bottheim, K. (2022), Att lyckas leda i samverkan, Länka PublishingLitteraturlista tillkommer.
Datum och tider INDEA Lärlabb 24
Enskilda dagar genomförs kl 9-15.30, tvådagars genomförs dag 1 kl 10-17, dag 2 kl 9-15.30.
HT2024:
System och makt 9-10/9,
Narrativ pedagogik 24-25/10
Designverkstad 21/11
Lärande och utveckling 22/11
Datum och tider INDEA Lärlabb VT25
Fyra moduler á två dagar, feb25 -aug25:
Dag 1 kl. 10-17, dag 2 kl. 9-15.30. Vi ses på plats på INDEA, Munkbron 7.
Modul 1. 3-4 feb 2025. Uppstart
Förutsättningar, begrepp och riktning 1 dag
Designverkstad (planera inför genomförande) 1 dag
Modul 2. 20-21 mars 2025. Att involvera och skapa delaktighet (hur arbeta)
Praktisk Processledarskap 2 dagar
Modul 3. 14-15 maj 2025. Att utveckla genom görande och språk (hur arbeta)
Aktionsmetoder 1 dag
Narrativ pedagogik 1 dag
Modul 4. 28-29 aug 2025. Fortsättningen
Transfer (planera för fortsättningen) 1 dag
Min fortsättning och roll (utvärdering, lärande, AAR och nästa steg).
Pris
Priset för hela programmet är 44 000 kr + moms. Lunch, fika och material ingår i priset. Har du redan deltagit på någon av våra utbildningar (moduler på programmet) så hör av dig så kan vi diskutera rabatt. Delfakturering är möjligt. Avanmälan behöver ske senast 31 dec 2024, därefter debiteras full avgift. Får du förhinder kan någon annan gå i ditt ställe.
Datum och tider INDEA Lärlabb HT25
- Modul 1. 11 – 12 sept 2025. Uppstart
Förutsättningar, begrepp och riktning, 1 dag
Designverkstad (planera inför genomförande) 1 dag
- Modul 2. 23 – 24 okt 2025. Att involvera och skapa delaktighet (hur arbeta)
Praktisk Processledarskap, 2 dagar
- Modul 3. 4 – 5 dec 2025. Att utveckla genom görande och språk (hur arbeta)
Aktionsmetoder 1 dag
Narrativ pedagogik 1 dag
- Modul 4. 22 – 23 jan 2026 Fortsättningen
Transfer (planera för fortsättningen) 1 dag
Min fortsättning och roll (utvärdering, lärande, AAR och nästa steg).
Pris
Priset för hela programmet är 44 000 kr + moms. Lunch, fika och material ingår i priset. Har du redan deltagit på någon av våra utbildningar (moduler på programmet) så hör av dig så kan vi diskutera rabatt. Delfakturering är möjligt. Avanmälan behöver ske senast 31 dec 2024, därefter debiteras full avgift. Får du förhinder kan någon annan gå i ditt ställe.
Anmälan och kontakt
Anmälan och frågor görs till erica.wright@indea.se eller mobil nr 070-943 40 80.